Hopp til innhold

Informasjon til brukere av EUs fraktdatabase – KSDA

Databasen inneholder opplysninger om alle sikkerhetsgodkjente fraktleverandører og uavhengig godkjente kjente avsendere i EU, og må benyttes regelmessig for å bekrefte sikkerhetsstatusen for flyfraktforsendelser før de lastes på et luftfartøy.

Krav

  • Sikkerhetsgodkjente fraktleverandører og kjente avsendere skal ikke anses som godkjente med mindre de er oppført i KSDA-databasen med godkjenningsstatus.
  • Godkjenningen er stedsspesifikk og opphører dersom virksomheten flytter til ny adresse.
  • Dersom Luftfartstilsynet trekker eller suspenderer godkjenningen av en sikkerhetsgodkjent fraktleverandør eller kjent avsender, skal tilsynet oppdatere status i databasen umiddelbart, og i alle tilfeller innen 24 timer.

Databasens funksjoner

For å bruke databasen i samsvar med kravene, vennligst vær oppmerksom på:

  • Adressen til KSDA: https://ksda.ec.europa.eu/app/compliance/screen/home
  • Når Luftfartstilsynet har registrert detaljer om en sikkerhetsgodkjent fraktleverandør eller kjent avsender i databasen, sendes det automatisk en e-post til den e-postadressen som er oppgitt for ansvarshavende security. E-posten inneholder påloggingsinfo.
  • Ansvarshavende security/lokal sikkerhetsansvarlig hos sikkerhetsgodkjente fraktleverandører må gå inn i databasen for å registrere egne brukere.

Helpdesk

  • Databasen inneholder en helpdesk-funksjon. Ved bruk av denne vil dere bli kontaktet av en inspektør fra Luftfartstilsynet. Vennligst bruk funksjonen hvis du har noen spørsmål om databasen. Ikke send spørsmål direkte til EU-kommisjonens automatiske e-postadresse.
  • Dersom en bruker får melding om «unauthorized access» er det sannsynligvis mismatch mellom e-postadressen som det logges inn med og den som er registrert i KSDA. Sjekk om .no eller .com.
  • Dersom en bruker ikke får validere KC og RA er sannsynligvis brukeren innlogget som Security Manager. Bruker må da endre til User. En Security Manager kan endre informasjon om selskapet og endre brukere.
  • Dersom bruker ikke finner informasjon om KC, er sannsynligvis bruker på public access KSDA – se første punkt.
  • Dersom bruker har problemer med å få frem informasjon kan det være «feil» nettleser. Explorer fungerer ikke så bra med KSDA.