P.O. Box 243
NO-8001Bodø
Procedures for extreme QNH-values outside the altimeter setting scale
Procedures for extreme QNH-values outside the altimeter setting scale
Some aircraft have limitations to the QNH-values that can be set into their altimeter.
This applies to older altimeters with mechanical restrictions making it impossible to enter the QNH above or below certain values.
Typically, some older altimeters are limited to use QNH-values between 942 and 1049 HPA.
Values above or below these are not physically possible to enter into the altimeter.
Most of the aircraft in commercial use in Norway today use modern electronic altimeters without these limitations.
Neither ICAO nor EU/EASA have published recommendations on how to handle QNH-values above or below values which are physically possible to enter into the altimeter.
Norwegian ANSPs must check their own systems to verify that they are compatible with extreme QNH-values or ensure that they have mitigations in place.
Operators of aircraft with altimeters that have limited QNH-value range are expected to establish procedures and quick reference tables for pilots that compensate for the QNH-values that exceed system limits.
The pilot is expected to compensate and correct any inhibited weakness in the altimeter system without involving the air traffic services.
During periods of extreme QNH-values the pilot in command shall adhere to the following procedure:
a) Set the correct QNH in the altimeter
b) If a) is not physical possible, use the operators procedure and tables for corrections
c) If neither a) nor b) is possible: Don't fly in controlled airspace or in uncontrolled airspace with compulsory two-way radio communication requirements (TIZ, TIA and certain HTZ)
In order to standardise the method of which pilots correct their altitudes, the operator shall promulgate tables, for instance in their QRH (Quick Reference Handbook) or QRC (Quick Reference Card), for easy access. The tables should reflect the following:
- In the ICAO Standard atmosphere, 1 HPA equals approximately 30 feet at levels below 5000 feet. At higher altitudes, 1 HPA will be a physical larger difference, but this is negligible as this procedure will mostly be used below 7000 feet. Corrections for temperature on approach procedures and minima must be done as normal in addition to this QNH-correction.
- For correction of pressure that is higher than what can be set into the altimeter the pilot should subtract the altitude that appears from the table.
Example: 1050 HPA is the maximum value that can be set into the altimeter and the actual pressure is 1053 HPA. The difference is 3 HPA, which equals 90 feet, which is rounded off to the nearest 100 feet. If cleared altitude is 5000 feet, the pilot should set QNH 1050 and fly at 4900 feet indicated on the altimeter (cleared altitude 5000 feet minus 100 feet correction). - For correction of pressure that is lower than what can be set into the altimeter the pilot should add the altitude that appears from the table.
Example: 942 HPA is the lowest value that can be set into the altimeter and the actual pressure is 939 HPA. The difference is 3 HPA, which equals 90 feet, which is rounded off to the nearest 100 feet. If cleared altitude is 3000 feet, the pilot set QNH 942 and fly at 3100 feet indicated on the altimeter.
Fremgangsmåte ved ekstreme QNH-verdier utenfor høydemålerens skala
Enkelte luftfartøy har høydemålere med begrensinger for hvilke QNH-verdier som kan settes inn.
Dette gjelder gjerne eldre mekaniske høydemålere som er bygd opp rundt en fysisk belg som medfører mekaniske restriksjoner der det vil være umulig å sette inn QNH over eller under visse verdier.
En typisk begrensning er bare å kunne benytte verdier mellom QNH 942 og 1049 HPA.
Verdier under eller over disse lar seg ikke fysisk sette inn i høydemåleren.
Flertallet av de luftfartøy som benyttes i kommersiell luftfart i Norge i dag har moderne elektroniske høydemålere uten disse begrensingene.
Det er ikke publisert anbefalte fremgangsmåter hverken fra ICAO eller EU/EASA med tanke på hvordan man skal håndtere QNH-verdier når disse går utover hva man fysisk kan sette inn i høydemåleren.
Lufttrafikktjenesteytere må ta en gjennomgang av egne systemer for å se om det skulle foreligge begrensinger knyttet til ekstreme verdier av QNH som de eventuelt må utarbeide kompenserende tiltak for.
For de luftfartøy som har høydemålere med begrensinger i hvilke QNH-verdier (høy eller lav) som kan settes inn, skal det utarbeides prosedyrer og tabeller som pilotene skal benytte for å kompensere for den QNH-verdien som lar seg sette inn i høydemåleren og den aktuelle QNH-verdien.
Det forutsettes at pilotene kompenserer for de mangler eller svakheter som høydemåleren har uten å involvere lufttrafikktjenesten.
Følgende fremgangsmåte skal benyttes av fartøysjef ved ekstremt høye eller lave QNH-verdier:
a) Sette korrekt QNH i høydemåler
b) Dersom a) ikke er fysisk mulig, benytte prosedyre og tabell for korreksjon
c) Dersom hverken a) eller b) er mulig: Ikke fly i kontrollert luftrom eller i ikke-kontrollert luftrom med krav til to-veis radiokommunikasjon (TIZ, TIA og enkelte HTZ)
For å sikre en standardisert metodikk for å korrigere høyde, skal operatøren utarbeide tabeller som kan trykkes på QRH (Quick Reference Handbook) eller QRC (Quick Reference Card) for lett tilgjengelighet og referanse. Tabellene utarbeides etter følgende metodikk:
- I henhold til ICAO standard atmosfære tilsvarer (i lavere høyder) en trykkendring på 1 HPA (1 millibar) ca. 30 fot. Lavere høyder regnes som «sea level» opp til ca. 5000 fot. I store høyder vil 1 HPA utgjøre en større fysisk høydeforskjell, men det er i denne sammenhengen av liten praktisk betydning. I Norge vil høyder der QNH benyttes typisk være 7000 fot eller lavere. Tilleggs-korreksjon for temperatur på innflygingsprosedyrer og minima gjøres som normalt i tillegg til korreksjonen vi omtaler her.
- Ved korreksjon av trykk som er høyere enn det som kan settes i høydemåleren, skal pilotene trekke fra høyden som fremgår av tabellene. Eksempel: Høydemålerbegrensing 1050 HPA. Faktisk trykk 1053 HPA. Forskjell er 3 HPA som tilsvarer 90 fot som igjen avrundes til nærmeste hele 100 fot. Klarert høyde er 5000 fot. Pilotene setter da QNH 1050 på høydemåler og flyr 4900 fot indikert på høydemåler (klarert høyde 5000 fot minus 100 fot korreksjon).
- Ved korreksjon av trykk som er lavere enn det som kan settes i høydemåleren, legges korreksjonshøyden til klarert høyde. Eksempel: Høydemålerbegrensing 942 HPA. Faktisk trykk 939 HPA. Forskjell 3 HPA som tilsvarer 90 fot som igjen avrundes til nærmeste 100 fot. Klarert høyde 3000 fot. Pilotene setter da QNH 942 på høydemåleren og 3100 fot indikert på høydemåler.