P.O. Box 243
8001Bodø
Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
Innføring av Part-ML, Part-CAO og Part-CAMO Luftfartstilsynet informerer om at det er vedtatt en forskrift som endrer forskrift 7. mai 2015 nr. 488 om kontinuerlig luftdyktighet mv. (vedlikeholdsforskriften).
Endringen innebærer at vi i Norge gjennomfører to forordninger som ennå ikke er en del av EØS-avtalen. Dette gjelder forordning (EU) 2019/1383 og forordning (EU) 2020/270. Begge forordningene innfører endringer til forordning (EU) nr. 1321/2014) av 26. november 2014 om kontinuerlig luftdyktighet for luftfartøyer og luftfartøyprodukter, -deler og -utstyr og om godkjenning av organisasjoner og personell som deltar i disse oppgaver.
PART-ML
Nytt anneks i forordningen som gjelder for «lette luftfartøy». De nye bestemmelsene forenkler eksisterende krav til vedlikehold og tilbyr en enklere tilnærming til vedlikeholdsprogrammer, luftdyktighetsgranskning, håndtering av feilretting og gangtids-utvidelser. Det gir også flere privilegier for piloter, eiere, uavhengige Part-66 flyteknikere og små vedlikeholdsorganisasjoner.
- Luftfartstilsynet skal ikke lenger godkjenne vedlikeholdsprogrammer for lette luftfartøy underlagt Part-ML.
- Et nytt luftdyktighetsgranskningsbevis (ARC EASA-form 15c), introduseres som kan utstedes av Luftfartstilsynet, en godkjent organisasjon eller en uavhengig Part-66- flyteknikere med autorisasjon for luftdyktighetsgranskning.
- "Lette luftfartøy" er ikke-komplekse motordrevne luftfartøy som ikke er i et luftfartsselskap som har lisens i samsvar med forordning (EF) nr. 1008/2008:
- Fly med 2.730 kg maksimal startmasse (MTOM) eller mindre;
- Rotorluftfartøy på 1 200 kg MTOM eller mindre, sertifisert for maksimalt 4 personer;
- Andre ELA2-fly (f.eks. Seilfly, ballonger, små luftskip).
Uavhengige Part-66 flyteknikere
Part-ML introduserer en autorisasjon fra Luftfartstilsynet til uavhengige Part-66 flyteknikere, slik at disse kan gjennomføre luftdyktighetsgranskning og utstede luftdyktighetsgranskningsbevis, ARC, i forbindelse med årlige vedlikehold for lette luftfartøy innenfor rammen av Part-ML:
- Autorisasjon kan utstedes etter at søkeren har demonstrert tilstrekkelig kunnskap i Part-ML vedrørende styring og kontroll av luftdyktighet, krav til luftdyktighetsgranskning og utstedelse av ARC.
- Autorisasjonen er begrenset til Part-ML.
PART-CAO
Endringene introduserer en ny kombinert vedlikeholdsorganisasjon, for styring og utførelse av vedlikehold for Lette luftfartøy i Part-ML og for luftfartøy inntil 5700 kg i Part-M som ikke er på AOC.
- Innfører forenklede krav sammenliknet med Part-CAMO
- Kombinerte privilegier for vedlikehold, styring av kontinuerlig luftdyktighet, luftdyktighetsgranskning m.m.
- Ingen krav til SMS: CAO vil ha kvalitetssystem eller regelmessige gjennomgang for små organisasjoner.
PART-CAMO
Nye ‘Part-CAMO’ erstatter gjeldende Part-M subpart G.
- Part-CAMO er et krav for organisasjoner som driver vedlikeholdsstyring for luftfartøyer som opereres av luftfartsselskaper med AOC og komplekse motordrevne luftfartøy.
- Organisasjonen vil bli pålagt å etablere, implementere og vedlikeholde et styringssystem (SMS) som vil omfatte sikkerhetsstyring og overvåking av samsvar.
Oppgaver og tidsfrist
For eksisterende Part-145 og Part-M subpart G organisasjoner etableres det en overgangsperioden som varer til september 2021. Søknader må være sendt til Luftfartstilsynet i god tid før september 2021.
Hvis eksisterende organisasjon ikke går over til Part-CAO eller Part-CAMO:
- Part-145-organisasjonen kan fortsette sin virksomhet med Part-145-godkjenningen.
- Part-M Subpart G-organisasjonen kan fortsette sin virksomhet til 24. september 2021.
På vår hjemmeside kommer det utfyllende informasjon, blant annet søknadsskjema og veiledning fra EASA.
Oppdatert vedlikeholdsforskrift
EASA guide for transition to Part-CAO and Part-CAMO