Hopp til innhold

Hvordan klage på et vedtak

Her finner du informasjon om dine rettigheter til å klage på vedtak gjort av Luftfartstilsynet, og hvordan du går fram. Du finner mer informasjon om rettighetene og pliktene i forvaltningsloven kapittel VI.

1. Klagerett

Du eller en annen med rettslig klageinteresse har rett til å klage over vedtak som vi har truffet.

En klage innebærer at vi må vurdere saken din på nytt. I den nye vurderingen av saken kan vi gi deg medhold eller avslag på klagen. Dersom du får avslag, sender vi klagen til klageinstansen. For de fleste vedtak truffet av oss er det Samferdselsdepartementet, i noen tilfeller vil Nasjonalt klageorgan for helsetjenester eller Justisdepartementet være rette klageinstans.

Klageinstansen kan treffe nytt vedtak i saken, oppheve vedtaket og sende det tilbake til oss for helt eller delvis ny behandling eller gi deg avslag på klagen.

2. Hvem kan du klage til?

Klagen sender du til oss i Luftfartstilsynet. Klagen kan sendes digitalt til postmottak@caa.no eller per post til:
        Luftfartstilsynet 
        Postboks 243 
        8001 Bodø

3. Klagefrist

Fristen for å klage er tre uker fra den dagen du mottar vedtaket. Dersom du sender klagen med posten er det tilstrekkelig at klagen er postlagt før klagefristen går ut. 

Dersom du klager så sent at det kan være uklart for oss om du har klaget i rett tid, bør datoen for når du mottok vedtaket oppgis. En klage som kommer etter fristen, kan vi avvise. Du kan søke om å få forlenget klagefristen. I søknaden må du oppgi grunnen til at du har klaget etter fristen. Hvis vi skal behandle klagen etter klagefristen må det være en spesiell grunn til at klagen din skal behandles, for eksempel at du ikke kan lases for å klage etter fristen. Se forvaltningsloven § 31 som omhandler oversitting av klagefristen. 

Dersom vi ikke kan besvare klagen din i løpet av en måned etter at den er mottatt vil du få et foreløpig svar. Da vil du få en begrunnelse for hvorfor klagen ikke kan behandles tidligere, og dersom det er mulig vil du få informasjon om når du kan forvente å få svar på klagen din.


4. Rett til å kreve begrunnelse

Hvis det er behov for ytterligere begrunnelse av vedtaket, kan du kreve det. Du må kreve begrunnelsen før klagefristen går ut. Det blir regnet en ny klagefrist fra den dagen du mottar begrunnelsen.

5. Innholdet i klagen

Klagen må være skriftlig. Muntlige klager behandles ikke, med mindre klagen gjelder et pålegg om å gi opplysninger eller gransking og liknende etter forvaltningsloven. §§ 14 og 15. 

I klagen må du presisere

  • hvilket vedtak du klager på
  • årsaken til at du klager
  • hvilke endringer du ønsker
  • eventuelt andre opplysninger som kan ha betydning for vurderingen av klagen.

Klagen må undertegnes av deg eller fullmektigen din eller være elektronisk signert som fastsatt i forskrift eller i samsvar med forskrift jf. forvaltningsloven §§ 32 bokstav b og 15 a.

6. Utsetting av gjennomføringen av vedtaket

Selv om du har klagerett, kan vedtaket vanligvis gjennomføres straks. Du kan imidlertid søke om å få utsatt gjennomføringen av vedtaket til klagefristen er ute, eller til klagen er avgjort.

7. Rett til å se saksdokumentene og til å kreve veiledning

Du har rett til innsyn i saksdokumentene, med visse begrensninger. Reglene om dette finner du i forvaltningsloven § 18 og § 19. Ta kontakt med oss for nærmere veiledning om adgangen til å klage, om framgangsmåten og reglene for saksbehandlingen.

8. Kostnader ved klagesaken

Du kan søke om å få dekket utgifter til nødvendig advokathjelp etter reglene om fri rettshjelp. Vanligvis gjelder visse inntekts- og formuesgrenser. Statsforvalteren eller advokaten din kan gi nærmere opplysninger om dette.

Hvis vedtaket er blitt endret til din fordel, kan du etter forvaltningsloven ha krav på å få dekket vesentlige kostnader som har vært nødvendige for å få endret vedtaket. Klageinstansen vil orientere deg om retten til å kreve denne type dekning.

9. Klage til Sivilombudet

Du kan klage til Sivilombudet hvis du mener å ha vært utsatt for urett eller feil fra den offentlige forvaltningen. For eksempel hvis du mener at et vedtak eller en avgjørelse som vi har fattet er feil, eller at saken din har vært behandlet på en uriktig eller uforsvarlig måte.

Sivilombudet foretar en rettslig, objektiv og nøytral vurdering av klagen din. Det er gratis å klage til Sivilombudet.

For mer informasjon, kontakt oss.

Saksbehandling