Nyheter
Opptak fra webinar - Overgangen til radio med 8.33 kHz kanalseparasjon
12. november 2024 gjennomførte vi webinar om overgangen til 8,33 kHz kanalseparasjon. Det blir obligatorisk for alle luftfartøy som opererer i luftrommet over Nor...
14.11.2024Opptak fra webinar - Bruk av elektroniske hjelpemidler i cockpit
11. november 2024 gjennomførte vi webinar om bruk av elektroniske hjelpemidler i cockpit. Bruk av elektroniske verktøy i cockpit har blitt en sentral del planlegg...
14.11.2024Urban Air Mobility (UAM) – framtidens luftfart i byene
Urban Air Mobility (UAM) er et nytt konsept innen transport som kan endre hvordan vi forflytter oss i byer og tettsteder. UAM betyr bruk av luftbårne luftfartøy –...
11.11.2024GPS-spoofing: en økende sikkerhetsutfordring
Forstyrrelse av GPS signaler i form av jamming har lenge vært en utfordring i luftfarten, men GPS-spoofing har nå også vokst frem som en betydelig sikkerhetsutfor...
11.11.2024ASW24 podcast: Flypassasjer fra helvete
Aviation Safety Week inneholder både digitale og fysiske arrangementer. I denne podcasten retter vår flyoperative inspektør David Moldskred og kaptein i Norwegian...
09.11.2024DAT ilegges tvangsmulkt av Luftfartstilsynet
Tvangsmulktene, som er på kr. 75 000 per dag, gis for brudd på norsk arbeidsmiljølovgivning. Uklare kontrakts- og arbeidsforhold for de ansatte og deres tilknytni...
30.10.2024 - pressemeldingOvertredelsesgebyr for flyging uten gyldig luftdyktighetsbevis
I juli 2024 ble en norsk luftfartøyeier ilagt et overtredelsesgebyr på 20 000 kroner for bruk av et luftfartøy uten gyldig luftdyktighetsbevis.
30.10.2024